Terug naar Nederland

Net het verlossende telefoontje gehad; ik heb de baan gekregen! Ik ben zo blij. Na jaren in het buitenland gewoond te hebben wilde ik graag weer terug naar Nederland. Dichter bij familie en vrienden en vooral dichter bij mijn ouders, die nu toch wel echt oud beginnen te worden. Ik wil meer tijd met ze kunnen doorbrengen nu het nog kan. Een vriendin van mij wees me op deze baan die heel goed aansloot bij mijn carrière en die ook nog eens in Amsterdam is. Ik ben helemaal in de zevende hemel.

Er komt wel een hoop op me af. Er zal een heleboel geregeld moeten worden en mijn nieuwe baan begint al over twee maanden. Gelukkig heb ik de komende twee weken vakantie en kan ik alles wat nodig is in gang zetten. Ik zal ook een beslissing moeten nemen over mijn auto. Ik heb nu zo’n leuk klein autootje wat hier in de grote stad hartstikke handig is. In Amsterdam zou deze ook wel goed van pas komen, maar dan moet ik hem wel invoeren. Wat zou er voor nodig zijn om een auto te importeren? Ik had het er van de week met een vriend over. Hij heeft vorig jaar zijn auto uit Engeland geïmporteerd. Bij hem was het extra moeilijk omdat hij in Engeland links reed en nu in Nederland rechts. De auto die hij had moest een extra spiegel krijgen zodat de auto op het Nederlandse wegennet kon rijden.

In Engeland rijdt men links...
Zo zijn er verschillende regels die gelden als je een auto uit het buitenland wilt importeren. De auto dient gekeurd te worden bij een keuringsstation van het RDW. De auto moet natuurlijk veilig genoeg zijn voor de Nederlandse wegen. Nou heb ik daar bij mijn autootje geen twijfels over want dat is nog niet zo oud en pas nog helemaal nagekeken en gekeurd. Er komen natuurlijk kosten bij kijken. De precieze kosten zijn afhankelijk van je situatie en de nieuwwaarde van je auto. Bij mijn vriend viel het toen gelukkig allemaal wel mee. En de kosten vallen natuurlijk in het niet vergeleken bij het kopen van een nieuwe auto. Ik ga er nog even over nadenken. Maar nu eerst ga ik mijn ouders bellen en ze het goede nieuws vertellen. Kan mijn moeder meteen de logeerkamer in orde maken, want de eerste paar weken ga ik weer lekker bij mijn ouders wonen.

Duitse auto importeren naar Nederland

Als Nederlander met een garage in Duitsland, net over de grens, kom ik vaak met klanten in aanraking die hun auto naar Nederland willen importeren. Ze hebben dan bij mij in de showroom hun droomauto gevonden en willen deze graag kopen. Vaak hebben ze veel vragen over hoe ze de auto naar Nederland kunnen krijgen, want ze willen hem in Nederland registreren en gebruiken. Ik help mijn klanten daar graag bij, want ja, ik wil natuurlijk auto’s verkopen.

Toen ik deze garage net had overgenomen heb ik het een en ander uitgezocht. Op het eerste gezicht leek auto kopen in Duitsland best ingewikkeld, maar het viel mee. De afgelopen jaren heb ik het inmiddels zo vaak gedaan dat ik mijn hand er niet meer voor omdraai, op enkele uitzonderingen daar gelaten. Het belangrijkste is dat de auto een Nederlands kenteken moet krijgen. De uitgifte van Nederlandse kentekens wordt geregeld via het RDW. Bij aankoop hier in de garage wordt er meteen een keuringsbewijs afgegeven dat in behandeling kan worden genomen door het keuringsstation van de RDW.

duitse bolide in de achtertuin

Bij de import betalen de kopers een bedrag aan BPM. Dit kunnen de kopers in Nederland via de belastingdienst opgeven en regelen. De specifieke afhandeling daarvan is afhankelijk van de situatie van de kopers. Na ontvangst van het Nederlandse kentekenbewijs kan de verzekering worden afgesloten en kan de auto de Nederlandse wegen op. Bij deze acties sta ik mijn cliënten graag bij en help ze om dit voor elkaar te krijgen. Ik neem ze daarmee een aantal zorgen uit handen. Vaak trekt het ze dat over de streep om de auto dan bij mij te kopen. Ook al is het dan een auto gekocht in Duitsland, het importeren naar Nederland gaat heel snel en gemakkelijk.

Op deze manier is iedereen blij. Mijn klanten kunnen met niet al te veel moeite hun droomauto kopen en ik ben natuurlijk blij dat ik een auto kan verkopen. Zo was er laatste een, al wat ouder, echtpaar in de showroom die daar de perfecte auto zag staan. Ze waren al een tijdje op zoek naar een auto en deze wilden ze graag hebben. Ze wilden het eerst niet doen omdat ze toch wel opzagen tegen de administratieve rompslomp. Maar toen ik ze aanbod om hen daar bij te helpen waren ze heel blij en was de koop snel gesloten.

 

Werken bij de belastingtelefoon

Als medewerker bij de belastingtelefoon krijg je heel veel verschillende mensen aan de lijn. En zo verschillend als de mensen zijn, zo ook de vragen die ze hebben. Dat vind ik juist zo leuk aan dit afwisselende werk. In het begin was het wel even wennen om te schakelen tussen al die verschillende onderwerpen, maar dat ging me vrij snel goed af. Van de week had ik een heel leuk gesprek met een klant die een vraag had over een onderwerp dat niet zo vaak voorbij komt. Deze meneer had een vraag over de BPM. Hij wilde namelijk iets weten over zijn bedrijfsauto nu hij met pensioen ging.

De BPM is een belasting van personenauto’s en motorrijwielen. Als je in Nederland een nieuwe personenauto, motor of bestelauto koopt betaal je deze belasting. De BPM is een indirecte belasting die wordt geheven via de aankoopprijs van het voertuig. Het autobedrijf waar je de auto koopt draagt na de koop de belasting af aan de belastingdienst. De hoogte van de BPM wordt onder andere bepaald door de Co2 uitstoot in gram/km of het is een percentage van de catalogus nieuwwaarde. Maar er zijn een heleboel verschillende situaties die bepalen hoe de hoogte van de BPM precies berekend wordt.

Op internet is er veel informatie over de BPM te vinden. Samen met de klant heb ik de site van de belastingdienst doorgelopen. Hier vind je bijvoorbeeld een overzicht van accessoires die naast de cataloguswaarde ook meetellen met het bepalen van de waarde van de auto. En ook dat je deze belasting moet betalen als je je bestelauto laat ombouwen naar een personenauto. Dit was de situatie van de klant die ik aan de telefoon had. Hij was namelijk met pensioen gegaan, maar wilde wel zijn bestelauto die hij al jaren had houden. Hij wilde deze als personenauto gaan gebruiken en hij vroeg zich af of hij dus nog de BPM moest betalen. Samen hebben we de tekst doorgenomen en daarna was het een stuk duidelijker voor de klant. Hij wist wat hij moest doen en ging alle zaken in orde maken. Aan het einde van het gesprek bedankte de klant me voor de goede hulp en de duidelijke uitleg. Ik wenste hem nog veel plezier tijdens zijn pensioen en veel succes met de auto.

 

Importeer een auto!

Jaarlijks worden er veel auto’s uit het buitenland geïmporteerd. Het gaat hierbij al lang niet meer om luxe, dure en heel speciale auto’s die in Nederland niet goed te verkrijgen zijn. Nee, het gaat hier ook gewoon om middenklasse auto’s die in Nederland goed voorhanden zijn. Waarom zou je dan kiezen voor import? Er komt toch een hoop rompslomp bij kijken? Laten we eens kijken waarom je een auto zou importeren in plaats van er een in Nederland te kopen.

In Duitsland en België betaal je bij de aanschaf van een auto geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). Je krijg daardoor meer auto voor je geld. Natuurlijk is het wel zo dat je bij het importeren van de auto BPM moet afdragen, maar dit kan een stuk goedkoper uitvallen dan als je dezelfde auto in Nederland had gekocht. Dit komt mede door het feit dat je de auto als tweedehands auto kan importeren. Daarnaast zijn er verschillende methoden om de hoogte van de BPM te berekenen. Er zijn verschillende bureaus en bemiddelaars die je daarbij kunnen helpen en meteen het laagste bedrag voor je kunnen uitrekenen. Het kan op deze manier  interessant zijn om een auto te importeren.

Behalve dat het goedkoper kan zijn heb je in het buitenland, en met name in Duitsland, veel meer keuze aan auto’s. Duitsland heeft veel meer inwoners en biedt daardoor ook meer variëteit aan auto’s. Iedereen maakt tenslotte zijn eigen individuele keuzes. Daarnaast kiezen Duitsers vaker voor luxere accessoires die ze laten inbouwen in hun auto. Deze accessoires komen mee op de markt als de auto wordt doorverkocht. In Nederland zijn veel occasions oude leasewagens en daar zit veel minder afwisseling in. Op de Duitse markt bevinden zich veel auto’s die maximaal een jaar oude zijn en die niet meer dan 5 à 6000 km hebben gereden. Dit zijn hele interessante auto’s om te importeren omdat ze nog zo nieuw zijn. Vaak bevatten deze auto’s technische snufjes en mooie aanvullende accessoires waardoor ze nog eens extra aantrekkelijk zijn.

bijna nieuwe auto's uit duitsland

Het loont dus zeker de moeite om in het buitenland naar een nieuwe auto te zoeken. Het aanbod is ruim en gevarieerd. Het enige nadeel blijft de eventuele administratieve rompslomp die nodig is om de auto te importeren en van Nederlandse kentekens te mogen voorzien. Als u zich daar in verdiept of laat helpen door een bemiddelaar is dat echter niet onoverkomelijk.

Internationale verhuizing en import van je auto

Bij een verhuizing komt vaak een hoop kijken. Als het een internationale verhuizing betreft is alles nog net iets ingewikkelder. Je krijgt te maken met een andere taal en andere regelgeving. Mocht je van het buitenland naar Nederland verhuizen dan kun je er voor kiezen om je auto mee te nemen. Het is wel noodzakelijk je auto te importeren om er mee op de Nederlandse wegen te mogen rijden. Het is goed om van te voren een aantal zaken alvast uit te zoeken zodat je weet waar je op moet letten en wat je eventueel te wachten staat.

Om op de Nederlandse wegen te mogen rijden heb je een Nederlands kenteken nodig. De uitgifte hiervan, als onderdeel van de import van je auto, wordt geregeld door het RDW. Via internet kan je al veel interessante informatie opzoeken. Hier vind je bijvoorbeeld ook welke documenten je allemaal nodig hebt. In ieder geval dien je te beschikken over een buitenlands keuringsbewijs en een geldig legitimatiebewijs. Via internet kan je ook al een afspraak maken met het keuringsstation van het RDW. Zij zullen de auto nakijken en bepalen of de auto veilig genoeg is voor de Nederlandse wegen. Bij de import van een auto binnen de EU zullen ze het geldige kentekenbewijs uit het buitenland in ogenschouwing nemen. De auto wordt niet helemaal technisch gekeurd. Bij auto’s die van buiten de EU komen doen ze dit wel.

Andere nuttige informatie bij een verhuizing vanuit het buitenland is het feit dat je de auto als onderdeel van de verhuizing mee kan nemen. De auto wordt beschouwd als verhuisgoed. Het is dan toegestaan om gedurende zes maanden met het buitenlandse kenteken te rijden. Na deze periode ben je verplicht een Nederlands kenteken te voeren en zal je de auto geïmporteerd moeten hebben.

Zoals gezegd is er op internet veel informatie te vinden. Ook staan er online veel duidelijke tips en uitzonderingen vermeld. Er gelden bijvoorbeeld bijzondere regels voor auto’s die uit een land worden geïmporteerd waar men links rijdt. En ook voor auto’s die ouder zijn dan 30 jaar, de zogenaamde oldtimers, gelden er aanvullende regels. Een goede voorbereiding is het halve werk en dat geldt ook bij het invoeren van je buitenlandse auto. Als je weet wat je te wachten staat verloopt je internationale verhuizing nog soepeler en kan je favoriete wagen gewoon mee naar Nederland.